EET pokladna pro malé živnostníky – vše, co potřebujete vědět

EET pokladna pro malé živnostníky, malý živnostník podnikající v oboru prodej květin.

Ani malé živnostníky podnikající v celé řadě oborů letos v nemine povinnost zavést elektronickou evidenci tržeb. Jde o nutné zlo, hřebíček do rakve tisícovkám podniků a živnostníků, anebo příležitost, jak své podnikání posunout o něco dál? Odpověď na tuto otázku se u každého dotčeného jedince bude nejspíš lišit. Nicméně EET pokladna pro malé živnostníky a plnění zákonné povinnosti evidence tržeb s sebou přináší i několik pozitivních zpráv. Protože coby malý živnostník se EET můžete buď úplně vyhnout, evidovat své tržby papírově, anebo zkrátka zvolit takový pokladní systém, ze kterého sami vytěžíte maximum.

Jak se běžnému režimu EET pro malé živnostníky vyhnout – bezhotovostní platby a offline režim

Malí živnostníci se v tuto chvíli elektronické evidenci tržeb mohou vyhnout dvěma způsoby. Zásadní podmínkou pro vznik zákonné povinnosti evidovat své tržby elektronicky je příjem plateb v hotovosti, formou stravenek, šeků, poukazů nebo směnek. Logicky tak platí, že pokud jako živnostníci žádným z těchto způsobů nepřijímáte, povinnost vést EET se vás netýká. Další možností je tzv. „offline režim“. V rámci tohoto režimu podnikatelé své tržby evidují prostřednictvím papírových bloků, které si vyzvednou na FÚ. Přehled takto vystavených blokových účtenek poté čtvrtletně na FÚ odevzdáváte jedním ze tří možných způsobů.

 

Zákon o evidenci tržeb definuje také výjimky:

Bez ohledu na způsob přijímání plateb elektronicky své tržby evidovat nemusí:

  • Obce, příspěvkové organizace a státní instituce
  • Provozovatelé automatů, veřejných toalet a sociálních služeb
  • Nevidomí a hluchoslepí podnikatelé
  • Sezónní prodejci sladkovodních ryb (od 18. do 24. prosince)

Proto spadáte-li do jedné z těchto kategorií, vytáhli jste si v partičce jménem EET žolíka a elektronická evidence se vás nijak nedotkne. A pokud ne, není třeba házet flintu do žita, máme pro vás další dobré zprávy.

Střední cesta – EET pokladna pro malé živnostníky ve zjednodušeném režimu

Nemůžete své tržby kvůli obratu evidovat ve zvláštním režimu a zároveň v místě vašeho výkonu práce nelze zajistit spolehlivé mobilní připojení? Existuje pro vás ještě jedna možnost evidence tržeb, a to v tzv. zjednodušeném režimu. V takovém případě své tržby evidujete stejně, jako živnostník evidující v běžném EET režimu s výjimkou toho, že všechny pokladní transakce probíhají bez připojení k internetu. Na účtence nebude uveden váš kód FIK, nicméně PKP zde zůstává. Své zařízení s pokladním systémem tak budete muset připojit k internetu alespoň jednou za 5 dní, a své tržby tak elektronicky zaevidovat. O provoz v tomto zjednodušeném režimu lze žádat na FÚ.

Poskytovatelů pokladních systémů pro malé živnostníky je celá řada

I když i na vás letos padl Černý Petr jménem EET, jste v poměrně lepší situaci, než byli vaši předchůdci z řad podnikatelů. Vy máte coby drobní živnostníci na výběr z mnohem víc možností, a nemusíte se tak spokojit jen tak s něčím, nebo zkrátka s tím, co je. A jelikož EET požírá čím dál tím menší podnikatelské obory, i poskytovatelé pokladních systémů se poptávce z jejich strany přizpůsobují.

Pokud můžete, volte přenositelnost a intuitivní ovládání

Jako drobný podnikatel máte nesmírnou výhodu v tom, že můžete volit opravdu ta nejmobilnější řešení na trhu. Mobilní software není problém ani v případě, že zaměstnáváte více lidí. Jeden pokladní systém totiž na svém mobilním zařízení může používat několik zaměstnanců najednou. Navíc tyto systémy nabízí současně také přehlednější správu prostřednictvím webového rozhraní počítače, kde vše uvidíte ještě přehledněji.

Kolik stojí EET pokladna pro malé živnostníky?

Mobilní řešení EET dnes nabízí drtivá většina poskytovatelů. Proto je mobilních pokladních systémů minimálně stejně tolik, jako těch „hardwarových“. Některé základní pokladní systémy ve svém mobilním zařízení můžete používat zdarma, za jiné zaplatíte měsíční paušál ve výši od 49 Kč do přibližně 1000 Kč. Další, avšak nepovinnou investicí, je bezdrátová nebo drátová tiskárna. Účtenky totiž můžete zákazníkům posílat emailem, umožňuje to většina systémů. Pokud zákazník bude na papírové EET účtence trvat, lze mu ji v krajních případech se všemi údaji přepsat na papír. Posledním požadavkem pro běžný režim EET pro drobné podnikatele je mobilní internet. Zde se ceny odvíjí od nabídky jednotlivých operátorů.

Co mi může EET přinést?

Méně starostí. Více času. Přehled.

Kvalitní pokladní systém začnete mít, stejně jako spousta prvotních skeptiků, časem rádi. Nebavíme se zde o nutné byrokracii a úřadech, nýbrž o prosté praktičnosti správy svých financí. Dobře zvolená EET pokladna pro malé živnostníky znamená zjednodušené účetnictví, přehled o svých příjmech a výdajích, automatické generování účtenek či faktur a také například snazší správa klientů. Pokud jste zvyklí informace o svých zákaznících či termíny schůzek sepisovat do diáře, odpadne vám i tato práce navíc. Protože všechny informace o zákaznících, včetně jejich posledních nákupů či termínů schůzek, budete mít přehledně na jednom místě. Některé systémy vám jako bonus poskytnou on-line rezervační systém, kde se mohou vaši zákazníci v reálném čase objednávat. O každé rezervaci pak budete okamžitě informováni na svém telefonu či tabletu.

Jak u mě bude EET vypadat v praxi?

Uvedeme vám zde několik příkladů zavedení EET pro různé obory podnikání. Provozujete-li například prodejnu s pečivem, za zákazníky nikam nejezdíte, přesáhnete limit určující online, tedy běžný režim EET a máte možnost zavedení internetového připojení, pravděpodobně pro vás bude nejlepší volbou plnohodnotný platební terminál s tiskárnou účtenek a pokročilejší verzí softwaru, která vám nabídne mimo jiné i skladové hospodářství a účetní knihu. Naopak jste-li instalatér, za zákazníky jezdíte k nim domů nebo do provozoven, volte mobilní EET aplikaci s nebo bez tiskárny, s ohledem na to, zda zákazníkům budete posílat faktury a účtenky mailem nebo předávat osobně na místě. No, a pokud jste např. automechanik a vaši dílnu nelze pokrýt internetovým připojením, se svolením FÚ budete pravděpodobně evidovat své tržby v tzv. „zjednodušeném“ režimu. I zde doporučuje použití mobilní verze pokladního systému, která vám ušetří náklady i místo v pracovně.

Kdy musím 3. a 4. vlnu EET začít řešit?

Důležitým faktem je, že dne 1. května 2020 již musí být všechny vaše tržby elektronicky evidovány. Znamená to, že nejpozději den předtím musíte provést poslední krok zprovoznění elektronické evidence tržeb, a tím je nahrání vašich certifikátu do pokladen. Tento scénář je samozřejmě extrémní a v žádném případě jej nedoporučujeme. Plnění povinností pro zahájení EET proto začněte řešit nejpozději v dubnu. Kroků k zahájení evidence je pět, přičemž ve dvou z nich rychlost provedení požadovaných úkonů neovlivníte.

Jaký je postup zavedení EET pro malé živnostníky?

Prvním krokem je získání autentizačních údajů. Máte-li datovou schránku, o údaje si můžete požádat na Daňovém portálu. V opačném případě se vydejte na FÚ. Jakmile údaje získáte, přihlaste se do EET aplikace na Daňovém portálu. Zde nejdříve ohlaste vaše provozovny a poté si požádejte o váš EET certifikát. Certifikát vám bude stačit jeden, získáte ho okamžitě a platí 3 roky. Poté si tento certifikát nahrajte do vašeho pokladního systému. Postup se bude odvíjet od typu pokladního i operačního systému.

A to je od nás ke startu vašeho EET ve zkratce vše. Podívejte se ještě na naše články ohledně EET pro kadeřnictví, salony krásy a řemeslníky.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!